Tuesday 29 November 2016

The Reality

Some people always like to blame themselves or start to blame people around them as soon as anything bad happens. Betul tak?? yup almost every time kan..

Sama macam coding, apabila anything error or problem muncul, kita tak boleh nak salahkan sesiapa, betul tak?? But we must take a break, talk to ourself and think what we have done before. Kita tak boleh nak menunding jari bahawa computer ataupun program tu yang membuatkan coding kita tu salah (but sometime adalah jugak kan, computer ataupun system ni buat hal, itu tak dapat dinafikan), tapi how we plan to coding itu yang kita kena telitikan balik. "Betul ke coding aku ni???" macam gitu baru betul. 



So if we have some error when we run our coding, we must check line by line (every single line) apa yang membuatkan result kita tu error, betul tak?? so klau tak jumpa, menangis dalm sendu la jawabnya..hihi.. Sso kalau dah buntu sangat, jangan dipaksa otak tu, nanti kan ada pulak yang gelak sorang-sorang dalam bilik nanti, hihi. Jangan buat-buat pandai, so tanyalah yang pakar, misalnya our lecturers ker, our friends ke or en google ker,, atau sesiapa yang boleh bantu korang.


Apa yang nak disampaikan kat sini sebenarnya, dalam kehidupan kita ni, kita tak dapat nak lari dari sebarang masalah. Masalah kesihatan, masalah dengan kawan, masalah jiwa dan lain-lain lagi masalah. Dan bila kita ada masalah jangan pulak kita nak marah-marah atau nak salahkan oarang lain pulak. Tak ada gunanya. Cuba untuk duduk bertenang, cuba muhasabah diri balik, apa yang kita dah buat sebelum ni yang membuatkan kita mendapat masalah tersebut.

Sebagai seorang muslim, YES! we must SABR, sabar dengan sebaik-baik sabar, dan anggaplah masalah itu sebagai ujian untuk kita ataupun ia adalah sebagai kaffarah dosa. Perbanyakkan mengingati Allah dan beristighfar.

Apabila dilihat makna di sebalik ungkapan ISTIGHFAR, “Aku memohon keampunan dari Allah swt.”; dapat dilihat bahawa ungkapan ini adalah suatu lafaz bertaubat dari dosa-dosa dan kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh seorang hamba kepada Tuhannya. Jelas sekali bahawa lafaz yang sangat pendek ini amat besar nilainya di sisi Allah swt iaitu sama besarnya dengan taubat seperti dalam firmanNya:
"Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat". (Surah An-Nasr: 3)

Jangan pernah putus asa untuk mencari solusi


Alhamdulillah, 80% sudah siap, nak menangis pun ada rasa, tapi cuba jugak untuk senyum.. dalam kesibukan yang tak menetu ini. sempat juga diri ini jadi urusetia untuk program cuti sekolah, insyaAllah dilain masa jika ada peluang lagi, insyaAllah  akan berkongsi pengalaman berprogram dengan ana-anak syurga ni, InsyaALLAH..

1 comment:

  1. Tengok coding pun boleh pening, apa lagi orang yang buat coding..

    ReplyDelete

terima kasih sudi tinggalkan comment anda disini ^^

ALL RIGHT RESERVED.Copyright@adapadengandiriku.blogspot.com